http://almashareq.com/fa/articles/cnmi_am/features/2018/12/21/feature-02

تحلیل |

دستگاههای تبلیغاتی ایران باعث آماده باش محلی شده اند

تلویزیون المناره حزب الله یکی از بازوهای رسانه اصلی وابسته به ایران است. [عکس منتشر شده آنلاین]

رویترز در گزارش ویژه خود که در 30 نوامبر منتشر گردید گفت ایران تبلیغات خود که در پی نفوذ به عقیده مردم از طریق دهها سایت خبری در سرتاسر جهان می باشد خود را در دستگاههای رسانه ای محلی مخفی کرده است.

رویترز در گزارش خود بیش از 70 وب سایت که تبلیغات ایران در 15 کشور را اشاعه می دهند، شناسایی کرده است.

در این گزارش آمده است: «این سایتها نشان می دهند چگونه بازیگران سیاسی در جهان به طور روز افزون اطلاعات مخدوش یا غلط را بصورت آنلاین برای تحت نفوذ قرار دادن عقیده عموم منتشر می کند.»

این تارنما که هدف آن مخاطبین مصری می باشد در واقع وابسته به رژیم ایران می باشد.

روزنامه کیهان ایران که نسخه عربی خود برای توزیع در خاور میانه را منتشر می کند به عنوان بلندگوی ایدئولوژی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (آی آر جی سی) عمل می کند.

این وب سایتها بر اساس تحقیقاتی که توسط شرکتهای امنیت سایبری مانند فایرآی انجام شده است شناسایی شده اند و از سال 2012 تاکنون فعال بوده اند.

طبق گزارش رویترز، این سایتها ترکیبی از اخبار را ارائه می کنند که مانند اخبار و دستگاههای رسانه ای عادی طراحی شده اند.

موضوعی بسیار مهم

مازن زکی مدیر اداره جدید رسانه ای در مرکز مطالعات و تحقیقات میدانی خالد بن ولید گفت گزارش رویترز در مورد رسانه های نفوذی ایران «موضوعی بسیار مهم را مشخص می کنند»

وی به المشارق گفت تلاشهای تحت نفوذ در آوردن عقیده عموم «بر اساس یک طرح بسیار دقیق انجام می شود که نیازمند یک طرح قویتر برای مبارزه و از میان بردن آن می باشد.»

وی گفت ایران از طریق این رسانه ها از فن آوری ارتباطات مدرن استفاده می کند تا «سیاست اشباع رسانه ای برای گسترش ایده هایش را به صورت غیر مستقیم با مخدوش کردن و دستکاری حقایق» دنبال کند.

وی گفت: «علاوه بر کانالها و وب سایتهایی مانند المنار [در لبنان] و سایتهای دیگرکه تمایلات [حامی ایران] بودن آنان مخفی نمی باشد، دهها کانال و وب سایت دیگر هم کاملا ناشناس بوده و اخبار مدیریت شده را منتشر می کنند.»

وی گفت برای مثال «وب سایتی که نام مصری داشته و دارای نشانی در قاهره است» اطلاعات نادرستی را منتشر می کند که به روابط خارجی مصر خصوصا با ایالات متحده و سایر کشورهای خلیج آسیب وارد می کند.

وی افزود: «در یمن ما وب سایتهایی را می بینیم که بر علیه دولت مشروع تبلیغ می کنند و شبه نظامیان حوثی را بزرگ جلوه داده و آنان را به عنوان ناجیان مردم یمن نشان می دهند.»

وی گفت همین مورد را در دیر الزور سوریه هم مشاهده می کنیم که تلاشهای ائتلاف بین المللی و همپیمانان آن برای مبارزه با «دولت اسلامی» (داعش) توسط وب سایتهایی با اطلاعات نادرست مشابه مورد انتقاد قرار می گیرند.

زکی گفت علاوه بر شایعه پراکنی این دستگاههای رسانه ای «اطلاعات نادرست در مورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را منتشر کرده و اخبار پیروزیهای دروغین را برای بزرگ جلوه دادن آن منتشر می کنند.»

ترویج ولایت فقیه

حسان عفیفی یک از اعضای هیئت علمی دانشکده رسانه دانشگاه قاهره گفت: «نفوذ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خاورمیانه بر اساس پاشیدن بذر تفرقه افکنی و دامن زدن به بحران، نا آرامی و جنگهای فرقه ای و مذهبی داخلی می باشد.»

وی به المشارق گفت: «این البته نیازمند یک ماشین رسانه ای عظیم است که وظیفه آن انتشار اخبار و اطلاعات غلط است.»

وی گفت: «در سال 1979 پس از اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران قدرت را در دست گرفت، تلاشهای رسانه آن در ابتدا از داخل برای انتشار ایدئولوژی ولایت فقیه آغاز شد و اندکی بعد پس به فراتر از مرزهای ایران گسترش پیدا کرد.»

دکترین ولایت فقیه خواستار بیعت با رهبر ایران علی خامنه ای می باشد.

عفیفی گفت اولین گامهای فریب دهنده که توسط رسانه های ایرانی در خارج از کشور برداشته شد در لبنان آغاز گشت که نسخه های عربی روزنامه های ایرانی به رهبری روزنامه کیهان منتشر گردید.

وی گفت این رسانه ها بر امور لبنان و خلیج تمرکز کردند و زمینه سازی برای ایده های جدید و ایدئولوژی که از ایران منشاء می گیرند را انجام داد.

وی گفت: «هزاران نسخه از این روزنامه ها هفتگی به صورت رایگان در دفتر وابسته فرهنگی در سفارت ایران در بیروت توزیع می گردید.»

رسانه های چاپی مانند روزنامه ها و مجلات پس از اینکه نفوذ ایران بیشتر شد در داخل لبنان منتشر گردیدند و با انتشار روزنامه الاحد که در مقیاسی وسیع به صورت رایگان در تمامی مناطقی که تحت کنترل این حزب است و همچنین مناطقی که تلاش می کند تحت کنترل در آورد، آغاز شد.

وی گفت در آن زمان یک ایستگاه رادیویی (النور) و یک ایستگاه تلویزیونی (المنار) هم اضافه شدند و از آن روز تاکنون به کار خود ادامه داده اند.

دست کاری فن آوری

محمود شاهین استاد دانشکده مهندسی دانشگاه حلوان و مشاور فنی یک شرکت مخابراتی گفت: «پیشرفت در فن آوری ردگیری وب سایتها و کانالهای ماهواره ای را برای توقف آنان مشکل می کند.»

وی با اشاره به مخفی کردن نشانیهای آی پی و استفاده از نشانیهای وب جعلی (یو آر ال) گفت: «این فن آوریها انتشار مطالب از هر نقطه جهان را امکان پذیر کرده و منبع را مخفی می کند.»

همین مطلب در مورد کانالهای تلویزیونی هم صادق است چون از اینکار از طریق ماهواره و رله کردن سیگنال از طریق کانال دیگر و استفاده از نزدیک بودن ماهواره ها به یکدیگر و نزدیکی فرکانسهای آنان با یکدیگر، امکان پذیر است.

شاهین هشدار داد: «آنچه از یک وب سایت خاص خطرناک تر است اشتراکات سایتهای شبکه های اجتماعی است که این وب سایت را ترویج کرده و اخبار آن سایتها را مجددا منتشر می کند.»

او هشدار داد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک زرادخانه رسانه ای آنلاین تخصصی و ملبغ زیادی پول در اختیار دارد که برای آنچه قصد دارند انجام دهند، صرف می شود.

اتصال باتویتر اتصال از طریق صفحه فیس بوک
آیا این مقاله را می پسندید؟
6
2

0 نظر

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها در المشارق Captcha